~Relaktasi Atau Induce Lactation~

Ada sesetengah ibu terpaksa menghentikan penyusuan susu ibu. Sebab musababnye ibu itu sahaja yang tahu, tapi kita tak boleh salahkan ibu tersebut. Kita hormat pilihan orang lain.

Ok.

Tapi selepas beberapa bulan, ibu tersebut teringin juga nak menyusukan semula anaknya.

Persoalannya, boleh ke?

Jawapannya adalah, semestinya boleh! Tahniah anda telah memilih untuk menyusukan semula anak anda 🙂

Macam mana nak buat?

Ye lah, susu badan mesti akan mula kering bila saat kita putus kan susu.

Semua wanita boleh menghasilkan susu badan.

Semua wanita boleh meneruskan penyusuan susu ibu

Pertama sekali kita kena tahu, setiap perempuan dicipta sempurna dengan hormon oxytocin dan prolaktin. Kedua-dua hormon ini penting untuk mencetus susu.

Dalam dunia penyusuan susu ibu, semua wanita termasuk anak dara yang belum kahwin pun boleh rangsang penghasilan. Wanita berkahwin yang tak pernah mengandung pun boleh menyusukan anak angkat dengan susu ibu yang dihasilkan oleh tubuh sendiri.

Bahkan warga emas yang dah berusia lanjut pun boleh rangsang penghasilan susu, ada cerita seorang nenek menyusukan cucunya sebab kesian dengar cucu menangis tak berhenti.

Soalnya, cekal atau tidak?

Untuk ibu yang pernah menyusukan anak dan berhenti, kemudian membuat keputusan untuk sambung susukan semula anak, berikut saya kongsikan 4 tips buat anda:

4 Tips Relaktasi Penyusuan Susu Ibu

1) Pam susu setiap satu – tiga jam.

Payudara kita memerlukan rangsangan yang kerap bila nak mula hasilkan semula susu. Pam lah sekerap satu atau dua jam secara konsisten.

2) Skin-to-skin contact

Teknik ini memerlukan ibu dan bayi bersentuhan kulit supaya tubuh ibu dapat merasakan kehangatan tubuh bayi dan terus bagi isyarat kepada otak untuk mula hasilkan susu.

Ibu perlu undress, dan bayi hanya perlu pakai diapers je. Kemudian ibu peluk bayi sambil suakan susu pada bayi.

Boleh dilakukan bila baby dah mula mamai nak tido.

3) Kuat semangat

Usaha ni bukan satu malam je dah dapat susu. Ia memerlukan ibu bersikap tabah, cekal hati dan tak mudah berputus asa. Ia pasti akan hasilkan hasil yang manis.

Banyakkan bergaul dengan ibu – ibu yang bersikap positif dan menyokong niat kita

4) Makanan tambahan

Makanan tambahan atau lebih dikenali sebagai supplement bukan lah bertujuan untuk banyakkan susu tanpa usaha. Perkara pertama yang perlu dibuat – perah susu dengan sekerap yang mungkin.

Makanan tambahan membantu ibu kekal bertenaga, bila ibu kekal bertenaga semasa proses relaktasi, ibu tak akan mudah putus asa.

Di samping itu ia membantu merangsang penghasilan susu. Supplement bukan watak utama untuk banyakkan susu, ia hanya membantu.

Moga perkongsian ini bermanfaat untuk semua ibu.

Set Vitamin Ibu Menyusu Shaklee (3M)

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk pertanyaan / konsultansi percuma berkaitan vitamin Shaklee hubungi Murni 012-657 8121 atau 012-429 8121.

Advertisements

~PENGEDAR SHAKLEE PUTRAJAYA~SUPPLEMENT UNTUK RESDUNG=Alfalfa Complex

Salam semua, harini Muni nak share pasang vitamin/supplement untuk RESDUNG…

1) ALFALFA COMPLEX
alfafawm
Berfungsi mengurangkan tahap keradangan penyakit resdung (sinuisitis).
Ramuannya yang kaya dengan sumber klorofil dapat membantu mengurangkan tahap keradangan daripada alergi (allergy), gegata (hives) dan resdung (sinuisitis).
Namun begitu, mereka menghidap penyakit SLE tak digalakkan mengambil alfalfa sebagai suplemen.

2. B COMPLEX
b com ofc
Kandungan B6 dalam B Complex berperanan penting untuk memulihara selaput lendir agar kekal sihat dan membantu penghasilan antibodi badan.
Bertindak sebagai anti-stress. Apabila resdung menyerang, B Complex akan menjadi penstabil hormon dan penenang semulajadi bagi mengurangkan kesakitan di bahagian muka.
Membantu dalam membina protein dalam tubuh.

3. VITAMIN C

Ia berfungsi sebagai antioksida yang unggul dalam meningkatkan antibodi dan daya tahan (imuniti) seseorang menghadapi serangan penyakit.
Mempercepat proses penyembukan tisu tubuh.
Vitamin C memastikan proses pemuliharan proses metabolisme dalam tubuh berfungsi dengan baik dan sempurna.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk pertanyaan / konsultansi percuma berkaitan vitamin Shaklee hubungi Murni 012-657 8121 atau 012-429 8121.

~Set Mendapat Zuriat Vitamin Shaklee~ :)

Masa ni baru lepas pantang lahirkan Luqman..hihi..

Masa ni baru lepas pantang lahirkan Luqman..hihi..


Ada org rezeki anak cepat…ada orang tidak…mcm Muni dah 3 setakat ni..bercadang nak tambah 1 lagi..ahaks..selalu pikir sape antara 3 anak ni akan jd peneman ibu dan babah kelak.. 🙂 Sedih je ayatkan?? InsyaAllah ketiga-tiga anak nanti jaga ibu ngan babah tau!

Bagi yang tercari-cari dan sedang berusaha untuk mendapatkan zuriat…jom kita tengok apa yang boleh vitamin Shaklee membantu anda..InsyaAllah!!

HUBUNGI MURNI UNTUK DISCOUNT!!!

HUBUNGI MURNI UNTUK DISCOUNT!!!


1. GLA Complex
2. Vitamin-E Complex
3. Zinc

PENERANGAN SETIAP VITAMIN ZURIAT SHAKLEE INI

GLA COMPLEX
Diamalkan oleh wanita. Terutamanya yang menghadapi masalah haid tidak teratur. Gamma Linolenic Acid (GLA) bantu wanita hasilkan cecair serviks yang subur & berkualiti yang juga dikenali sebagai “Mukus serviks putih telur (egg white cervical mucus)”. Cecair serviks jenis ini sangat subur, nipis, berair, cerah & likat dan sangat2 membantu sperma berenang terus ke uterus, ke Tiub Fallopio, dan ke telur (ovum). Tambahan lagi, cecair serviks yang sangat subur ini juga akan membantu sperma hidup lebih lama iaitu sehingga 5 hari di dalam Tiub Fallopio. Sekaligus akan membantu proses persenyawaan walaupun anda tidak melakukan seksual semasa si isteri sedang subur (waktu ovulasi)

VITAMIN-E COMPLEX & SELENIUM

Terkenal dengan “vitamin seks”. Selain menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah, mencegah pembentukan darah beku, pembentukan sel-sel baru (termasuk RNA & DNA) dan lain-lain. Ianya juga amat terkenal mempunyai khasiat untuk meningkatkan kelelakian dan menyuburkan organ reproduksi lelaki dan wanita. Sebanyak 50% Selenium di dalam badan lelaki berada di dalam testikal & duktus seminal. Selain itu, lelaki akan kehilangan selenium melalui air mani. Maka, suplemen Selenium yang cukup kuat sangat membantu hubungan seksual bagi lelaki.

ZINC
Bagi kaum lelaki, zinc merupakan zat yang sangat penting bagi proses pembentukan hormone testosterone, bantu kekalkan jumlah air mani, bantu kekalkan paras testosterone yang bersesuaian serta memberikan tenaga untuk sperma agar lebih aktif menuju ke ovum. Selain itu, zinc berperanan dalam proses pembentukan genetic, iaitu pada DNA (Deoxyribose Nucleid Acid). Secara keseluruhannya, zinc membantu mengekalkan keinginan seksual yang tinggi dan menghasilkan sperma yang sihat. Kekurangan zinc bagi lelaki akan mengakibatkan pelbagai masalah seksual termasuk sperma yang abnormal, dan penyakit prostat. Zinc digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zinc akan melindungi sperma dan melawan bacteria dalam vagina.

Bagi yg belum ada rezeki kita berusaha dan bertawakkal..sebab Alhamdulillah ada cust yg dah berjaya pun dan ada yg telah dapat betulkan haid jugak! Jgn malu bertanya pada Muni ya!!!

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk pertanyaan / konsultansi percuma berkaitan vitamin Shaklee hubungi Murni 012-657 8121.

~Petua Resdung Dengan Vitamin Shaklee~

PENGENALAN RESDUNG

Resdung (sinusitis) adalah radang pada lapisan rongga hidung yang memiliki beberapa pasangan iaitu frontal, ethmoid, maxillary dan sphenoif.

TANDA-TANDA RESDUNG

  • Hidung selalu tersumbat
  • Lendir dari hidung dan tekak
  • Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan di antara mata
  • Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
  • Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
  • Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya

PUNCA-PUNCA RESDUNG

1. ALAHAN
– Terhadap jenis makanan tertentu , habuk , parasit (demodex) dan kutu.
– Apabila kawan-kawan mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara di dalam hidung akan membengkak. Seterusnya ia menyebabkan pergerakan udara tidak dapat dikeluarkan. Kalau udara itu tidak dapat keluar, ia pastinya akan terkumpul dekat dalam tu. Kesannya, kulat akan tumbuh dan kawasan dalam hidung menjadi semakin membengkak.. Kawan-kawan yang pernah mengalaminya pasti tahu tahap kesakitannya.
– Struktur hidung yang tidak normal, yang mungkin diakibatkan oleh tulang hidung retak atau patah ketika kemalangan boleh menyebabkan seseorang mendapat penyakit resdung. Bagi sesetengah orang yang mempunyai struktur tulang hidung yang “senget” tidak lurus (deviated nasal septum) , risiko untuk mendapat resdung adalah tinggi.
– Kerosakan atau sakit gigi di bahagian atas boleh menyebabkan resdung. Kuman atau bakteria yang berasal dari kerosakan atau sakit gigi boleh merebak dengan mudah ke rongga sinus dan menyebabkan resdung. hal demikian kerana kedudukan gigi gusi atas amat berdekatan dengan rongga sinus. Rongga sinus yang terdapat di dalam tulang pipi ( dikenali sebagai maxillary sinus) merupakan rongga yang paling kerap mendapat sinutisis akibat kerosakan gigi.
– Disamping itu, kajian menunjukkan tabiat menyelam dan menyelam di air sungai atau kolam yang kotor serta laut yang tercemar turut menyumbang dan mengakibatkan penyakit ini.
– Lebih parah lagi, resdung ini boleh merebak ke bahagian mata. Akibatnya, anda boleh hilang deria penglihatan dan ia juga boleh menjangkiti otak. Tetapi, resdung tidaklah berjangkit kepada orang lain atau diwarisi oleh keturunan..

PETUA RESDUNG BERSAMA VITAMIN SHAKLEE

HUBUNGI MURNI UNTUK DISCOUNT!!!

HUBUNGI MURNI UNTUK DISCOUNT!!!


1) Alfalfa Complex;
2) Chewable Vita-C; dan
3) B Complex.

Dibawah ni Muni jelaskan serba sedikit fungsi setiap vitamin tersebut.

ALFALFA COMPLEX

– Mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit itu sendiri
– Ia kaya dengan sumber klorofil dan membantu mengurangkan keradangan terutama akibat dari ekzema, resdung, alergik dan gegata.
* Pesakit SLE tidak digalakkan ambil Alfalfa..

CHEWABLE VITA-C
– Bertindak sebagai anti-histamin tanpa perlu kita mengalami side effect dari pengambilan drugs anti histamin
– Menstabilkan pengeluaran histamin dalam tubuh
– Membantu mencegah penyempitan tiub bronkiol
– Meningkatkan fungsi T-Cell dan Macrophage (Fungsi sistem pertahanan badan, sel darah putih)
– Meningkatkan pertumbuhan tisu.

B COMPLEX
– B6 penting untuk pemuliharaan selaput lendir yang sihat dan membantu pengeluaran antibodi badan
– Membantu dalam pembinaan protein dalam tubuh
– Membantu hati menghasilkan glikogen yang diperlukan oleh kulit untuk menyingkirkan sel-sel mati
– Memelihara sistem saraf dan berfungsi sebagai anti-stress

TIPS LAIN MENCEGAH RESDUNG

    1. Elakkan daripada memelihara binatang berbulu di dalam rumah seperti kucing dan arnab
    2. Jangan menggunakan sarung bantal, cadar dan selimut yang diperbuat daripada bulu binatang
    3. Ringankan tangan kawan-kawan untuk membersihkan carpet/permaidani. Kalau perlu, gunakan penyedut hampagas (vacuum cleaner) yang berkualiti.
    4. Kalau kawan-kawan nak mengemas rumah pakailah penutup hidung.
    5. Minum air suam/mineral dengan kadar yang banyak. Bagus juga amalkan sup panas.
    6. Selalulah mencuci dan menjaga kebersihan muka kawan-kawan
    7. Kalau kawan-kawan ada alahan terhadap jenis makanan tertentu (contohnya makanan laut, elakkan makan ok)

    * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

    Untuk pertanyaan / konsultansi percuma berkaitan vitamin Shaklee hubungi Murni 012-657 8121.

~Rahsia Anak Muni Sihat dan Ceria!!~

Ok. Sebelum tido nak share pasal vitamin shaklee yang anak Muni makan…hihi

HUBUNGI MUNI UNTUK HARGA DISCOUNT!!

HUBUNGI MUNI UNTUK HARGA DISCOUNT!!


1 sudu besar untuk minum pagi Kak long sebelum ke sekolah
1/2 sudu kecil untuk campur dlm susu Yaya (sehari sekali)
1/2 sudu kecil untuk campur dlm milo atau jus untuk Luqman.

2. Omega Guard…
2-3 biji seminggu untuk Kak long
1 biji seminggu untuk Yaya dan Luqman (diorang gigit je tau)

3. Chew Vita-C..
1 biji sehari untuk Kak long dan Yaya
1 biji selang sehari untuk Luqman (yang ni lepas bagi kene sorok botol kalau tak luqman mintak lagi)

Alhamdulillah anak-anak Muni sihat walafiat sejak amalkan vitamin ni! Syukur ya Allah..tiada yang lebih berharga selain melihat mereka sihat dan gembira!

Ini adalah berdasarkan pengalaman Muni. Kalau nak konsultasi lebih boleh tanya Muni..jgn malu ya!!

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk pertanyaan / konsultansi percuma berkaitan vitamin Shaklee hubungi Murni 012-657 8121.

Kekal Cantik dengan SHAKLEE!

Sape yang tak nak cantikkan? Sume orang nak cantik dan pepagi tengok depan cermin dan cakap diri sendiri cantik..jadi untuk kekalkannye..ini tips dari saya! Jom tgk pic dibawah!
kekal cantik dengan 5

JAGA DIRI HIASI PERIBADI!

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk pertanyaan / konsultansi percuma berkaitan vitamin Shaklee hubungi Murni 012-657 8121.

~Jom Sarapan dengan Set Mighty 3 Gems~

Pentingnya Sarapan
Setiap orang tentunya perlu untuk mengisi perutnya sebelum memulakan hari, namun, tidak jarang pula orang yang melupakan kebiasaan ini dan membiarkan pagi hari diisi dengan perut yang kosong. Sebenarnya ada beberapa alasan yang menyebabkan pentingnya sarapan di pagi hari untuk kesehatan. Mereka yang berpikir bahawa sarapan tidak penting dan keliru. Riset di Harvard University AS menunjukkan, orang yang teratur sarapan pagi memiliki kecenderungan hingga 50 persen tidak mengalami kegemukan apabila mereka menimbang berat mereka, berbanding mereka yang melewatkan sarapan.

Dibawah ini adalah penjelasan mengapa sarapan memberi kebaikan bagi tubuh:
1. Sarapan dapat memenuhi nutrisi yang diperlukan.
Menunda sarapan membuat anda sulit memperoleh nutrisi dan vitamin yang direkomendasikan. Menu sarapan seperti sereal dengan susu atau yogurt rendah lemak plus granula akan memberi cukup kalsium dan serat.

2. Sarapan boleh menurunkan berat badan.
Ketika Anda beraktiviti dengan perut kosong, tubuh akan membakar kalori secara lambat. Menurut ahli nutrisi penulis buku The F-Factor Diet Tanya Zuckerbrot, R.D., sarapan pagi setelah perut kosong semalaman dapat meningkatkan metabolisme, ini bererti pembakaran kalori sepanjang hari menjadi lebih efisien. Namun Zuckerbrot menekankan bahawa kunci dari semuanya adalah jenis makanan yang anda ambil. Makanan dengan kandungan karbohidrat sederhana seperti donat akan membuat glukosa melonjak, kemudian turun secara drastik. Ini juga menyebabkan Anda merasa lapar pada jam 11-an. Cara yang lebih baik adalah mengambil makanan jenis berkarbohidrat kompleks seperti oatmeal atau roti gandum murni. Makanan dengan kadar serat tinggi dan rendah gula akan dicerna dengan lambat, sehingga menyediakan energi yang konstan dan membuat anda tidak cepat lapar.

3. Sarapan tingkatkan kemampuan otak.
Riset para ahli dari Universitas Swansea Wales membuktikan bahawa pelajar yang selalu sarapan mencatat rata-rata skor 22% lebih tinggi berbanding mereka yang tidak sarapan. Ketika anda bangun pagi, sebahagian besar energi – dalam bentuk glukosa dan glikogen – telah habis digunakan oleh aktiviti sehari sebelumnya. Menurut para ahli, glukosa adalah satu-satunya bahan bakar yang diperlukan otak. Tanpa glukosa yang cukup, Anda merasa lelah dan melayang-layang

4. Perlindungan terhadap sakit jantung.
Riset menunjukkan, wanita sihat yang melewatkan sarapan selama dua jam memiliki kadar kolesterol buruk LDL lebih tinggi berbanding mereka yang bersarapan semangkuk sereal plus susu di pagi hari. Zuckerbrot menjelaskan, serat dapat mengikat kolesterol dan mempercepat eksresinya sebelum mencapai pembuluh arteri. Oleh sebab itu pula, penelitian 10 tahun yang dilakukan Harvard Nurses Health menyimpulkan bahwa pengambilan serat tinggi berkaitan dengan penurunan risiko penyakit jantung hingga mencapai 50%.

Set Mighty 3 Gems kebaikannya adalah:

  • Bertenaga sepanjang hari
  • Membantu dalam meningkatkan tahap kepekaan dan penumpuan
  • Memelihara kesihatan secara menyeluruh

1. MEAL SHAKES
meal shake
Hidangan yang lazat, berkhasiat serta mudah disediakan yang pasti digemari oleh seisi keluarga:
• Sarapan segera yang berkhasiat
• Lazat, sarapan segera yang mampu dibeli
• Hidangan segera untuk para atlet
• Kudapan menarik pada bila-bila masa
• Hidangan yang ideal, rendah kolestrol, lemak dan sodium

Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan. Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik. Dan lagi, Meal Shakes Shaklee mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu.

2. PERFORMANCE MAXIMUM
performance drink
Minuman Hidrasi Tulen – Sebelum, Semasa dan Selepas latihan
Penghilang Dahaga untuk Si Juara
Penyahhidratan merupakan penyebab biasa bagi kelesuan dan tahap pencapaian yang kurang memberangsangkan bagi para atlet. Shaklee Performance® terbukti secara klinikal untuk menyokong tahap hidrasi berbanding air. Tambahan pula, Performance mempunyai lebih banyak elektrolit dan menyalurkan lebih banyak tenaga berbanding jenama minuman hidrasi yang lain.

Campuran Elektrolit OPTI-LTYE™ proprietari dengan campuran unik karbohidrat kami dapat memberikan tenaga segera dan berkekalan bagi menyokong hidrasi optimum.

Terbukti secara klinikal
Ujian makmal terhadap atlet dengan pencapaian cemerlang menunjukkan yang Performance Shaklee dapat:
• Mengurangkan kehilangan bendalir bagi meningkatkan
hidrasi
• Memberikan spektrum elektrolit yang menyeluruh termasuk
kalsium dan magnesium (bukan untuk jenama unggul)
• Memelihara tahap gula dalam darah bagi mengekalkan
keupayaan tenaga dalam meningkatkan stamina.

Dapatkan yang Terbaik, Serlahkah yang Terbaik
Nutrisi untuk para atlet sukan Shaklee memberikan apa yang tubuh anda perlukan; sebelum, semasa dan selepas latihan, dengan formula yang terbukti secara klinikal dapat membantu anda bertahan lebih baik, berlatih lebih lama dan kembali bertenaga dengan lebih cepat.

Jaminan Ketulenan Shaklee
Tidak mengandungi perasa tiruan, pemanis atau sebarang bahan pengawet tambahan.

3. ESP SOY PROTEIN ISOLATE POWDER
ESP ESP
Protein Bukan-GMO yang Lengkap dengan semua Asid Amino Perlu.

Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik. ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting. Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP adalah rendah lemak dan bebas laktosa dan kolesterol.

Shaklee ESP:
• Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan
rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.
• Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
• Mengandungi lima vitamin B penting, separuh daripada
keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones. Kajian
menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal
kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.*
• Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu
Program yang digelar Identity Preservation Program (IPP),
di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari
proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.