WANITA YANG ENGGAN MENYUSUKAN ANAK-ANAKNYA TANPA UZUR

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

بَيْنَا أَنَا نَائِمٌ إِذْ أَتَانِي رَجُلَانِ، فَأَخَذَا بِضَبْعَيَّ، فَأَتَيَا بِي جَبَلًا وَعْرًا… ثُمَّ انْطَلَقَ بِي، فَإِذَا أَنَا بِنِسَاءٍ تَنْهَشُ ثُدِيَّهُنَّ الْحَيَّاتُ، قُلْتُ: مَا بَالُ هَؤُلَاءِ؟ قَالَ: هَؤُلَاءِ يَمْنَعْنَ أَوْلَادَهُنَّ أَلْبَانَهُنَّ

“Ketika aku sedang tidur, dua orang lelaki mendatangiku dan memegang kedua lenganku, lalu keduanya membawa aku ke gunung yang keras lagi kasar… kemudian aku diperjalankan, tiba-tiba aku di hadapkan kepada para wanita yang tetek-tetek mereka di patuk oleh ular-ular. Aku bertanya, “Kenapa dengan mereka itu?” Dia menjawab, ‘Mereka adalah para wanita yang menahan susu-susu mereka terhadap anak-anaknya.”
(Shahih Ibnu Khuzaimah, no. 1986. Shahih Ibnu Hibban, no. 7491)

Seram jugak Muni baca terjemahan di atas ni.. Alhamdulillah Muni dapat menyusukan ketiga-tiga anak Muni. Kak long 8 bulan, Yaya 6 bulan dan Luqman dah 11 bulan dan masih bf. Setelah didedahkan dengan penyusuan susu ibu ni, Muni sangat teruja dan Muni bertekad untuk menyusukan Luqman sehingga 2 tahun. Ade juga sesetengah yang kata boleh jimat kalau menyusu badan ni..pada Muni tak la sangat, ye la untuk memberikan yang terbaik kepada anak2, kesihatan dan badan Muni perlulah dijaga dengan bantuan vitamin2. Dan tentunya pilihan Muni adalah vitamin2 SHAKLEE.

Muni juga selalu bgtau kat kawan-kawan kalau rasa macam stress susu takdela, puting takdela, tak sempat pamla, inila dan itula..meh sini datang kat Muni kita diskusi dan bincangkan penyelesaiannya bersama-sama. Itu adalah antara cabarannya. Cabaran lain dan pengalaman Muni sendiri, mak Muni sendiri cakap ko keje, bagi je lah anak ko susu botol senang nanti. Tapi bila hati kita dah bertekad dan azam kita kuat, apa org kata walau ibu kita sendiri, kita akan buat tak tahu je. (hehe..dalam perkara ni je lah ye..)

Ada pro n con nye kita dalam perkara ini, dan semangat seorang ibu yang mengimpikan anaknye bf selama 2 tahun itu yang sangat penting. Semangat! Semangat! dan Semangat!

Ini adalah kebaikan susu ibu adalah :
kebaikan susu ibu

Wah..banyakkan? dan kita jadi sangat banggakan? Sebabnye kita yang hasilkan susu tersebut…ibu kanggaru pun nyusukan anaknye..kita manusia ada akal dan fikiran mestilah nak sangat susukan anak kita kalau tahu kebaikkannya..

Renung-renungkan dan selamat beramal..Dengan harapan ramai ibu2 mengandung di luar sana bercita-cita menyusukan anak yang bakal dilahirkan kelak. InsyaAllah. Usaha kita sebagai ibu akan berbaloi…

Untuk pertanyaan / konsultansi percuma berkaitan penyusuan ibu dan vitamin Shaklee hubungi Murni 012-657 8121.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s